02 november 2005

Dagbladet kjøpt opp på din side

VAnligvis leser jeg Dagbladet på nett av og til, men vurderer jeg nesten å slutte. For etpar dager siden hadde de en rar leilighetsannonse som toppsak (!) og i dag har de en engelsktest som er utviklet av et nystartet firma. Linken fører deg rett til testen. Disse er langtfra de eneste eksemplene. Og man spør seg: hvor stor forskjell på annonser og redaksjonelt stoff er det egentlig i Dagbladet? Hvor lett er det å kjøpe seg srtikler på dagbladet.no? Og ikke minst: hvorfor faen skal jeg gidde å surfe forbi en dårlig sammenrask av annonselinker på Dagbladet når jeg søker etter nyheter? Til og med på VG har de i alle fall nyhetssaker på toppen...
Den beste tingen med det nye firmaets engelsktest? At gjennomsnittsresultatene er beregnet ut fra en tysk database, slik at, som en firmamann sier i artikkelen, nordmenns resultater vil bli kunstig høye helttil de har fått et norsk gjennomsnitt fra en norsk database. (Som de jo får i og med at dagbladlesere tar denne testen, dumme som vi er...) Nordmenn er dobbelt så glinke som tyskere: i fasiten var alt under 7 veldig dårlig, alt over 17 veldig bra - jeg fikk mellom 37 og 50 og er tross alt ikke så genial...

Ingen kommentarer: