08 november 2005

trangen til å se etter banenbussentrikkentoget

Hvorfor stirrer alle på t-banen idet den ruller inn å stasjonen? Hvorfor ser alle mot den ankommende banen før de tar opp posen eller bagen sin? Jeg mener, alle hører jo at den kommer, og alle hadde uansett sett den om de hadde sett rett fram, og ingenting forandrer seg om man vrir hodet mot venstre.
Neste gang, tenkte jeg forrige gang, skal jeg se til høyre og møte blikket til hele perrongen. Neste gang, det vil si denne gang, så jeg rett fram, rett fram, banen kom dundrende og jeg resignerte mot venstre. Fulgte banen inn med øynene som om den var en farlig tiger man måtte stirre i sjakk.
Neste gang, sier jeg nå, skal jeg bare se rett fram, uansett hvor sinnsforvirret jeg da virker, hvor uimottagelig for sanseinntrykk, hvor psykologisk avstumpet eller pervertert. SKal ikke late som om jeg sender vktige smser engang, eller leser dype tanker langt nedi en bok. SKal bare ikke bry meg om å se banen inn siden jeg, i motsetning til ale andre, er fullt klar over at den kommer og hvor den stopper.
Håper bare ikke sjåføren blir iritert over manglende høflighet.

Ingen kommentarer: