03 november 2005

Negler

Hva er det med lange negler? OK, de er uhygieniske, i alle fall litt, men hvorfor reagerer man så sterkt på en gutt med lange negler? HAlvparten av alle de kjærestene jeg har hørt om, har sagt at de han de er sammen med har for lange negler. Til og med min egen kjæreste sier det.
At de er uhygieniske kan ikke da være hele grunnen. Det er ganske mange ting som er like ille, og litt dritt under neglene har ikke drept så mange. Og det er jo heller ikke møkka som er ille: selv å rense neglene kjemperene er ikke nok eller bra, de må klippes ned til de nesten ser nedbitte og forkrøplede ut. Som om det er neglene folk ser på når de treffer nye mennesker, som om all håndhilsingen egentlig er et skalkeskjul for å studere den andres neglrenslighet og neglpertentlighet. HAr du korte negler, er du også snill og høflig og omtenksom og verdt å satse deler av den tiden du tilbringer her i verden på.
Selv har jeg nesten aldri klippet negler, bare latt de vokse av seg selv, som de jo vanligvis gjør, og så revet dem av når de ble for lange. Utallige ganger har jeg rispet opp med- og motspillere på basketbanen.
Ja faen, det er et argument, man burde klippe negler før man spiller basket. Men det er en rent praktisk ting: de fleste argumentene fra min og andres kjærester er estetisk, klipp neglene, det ser forferdelig ut. Og det er det jeg ikke skjønner. Ser det virkelig så ille ut? ELler er det kanskje en kjønnsmarkering kvinnene ikke vil overlikestille? Kvinner rene, lange negler - menn møkkete, korte?
I morgen skal jeg kjøpe meg neglsaks etter å ha fått det mast i meg den siste måneden. Jeg vet ikke om det er et nederlag eller en bonding-ting.

Ingen kommentarer: