23 august 2006

Internet Explorer stryker på test

Jeg er en nyfrelst mac-mann. Jojo, det har gått noen måneder siden jeg kjøpte maskinen nå, og det begynner å kjølne litt (Hvorfor det er så klønete med Aperture ifht iLife, eller hvorfor det ikke går å slette nøkkelordene i Aperture. Men mac er pent, og om jeg noensinne får råd til en laptop, vil det høyst sannsynlig bli en mactop. (Muligens med lunix, om jeg lar meg overtale, men det er langt frem i tid og mange nye datainnsikter til.) Dessuten liker jeg ikke at iPod skal ha så stor markedsandel, og bruke den så steinhardt somd en gjøre, fysjom, men sånn er vel alle firmaer når de blir for store.

Men altså. Her finnes det en test som skal vise om nettleseren din følger www-standarden. En slags minste felles multiplum, antar jeg, en plattform som man kan samarbeide ut fra istedet for å stå på hver sin tue og tvinge oss nettstedskonstruktører å ta hensyn til alle de forskjellige kodene som finnes. (Selv jeg med min minimale erfaring har jo opplevd at ting ser bra ut i en nettleser men håpløst i en annen.) En god ide, burde man tro. Og Safari, macnettleseren, passerer testen. Opera gjør det, i alle fall den seneste versjonen. Firefox vet jeg ikke, men det har ikke noe å si, for poenget er at Intyernet Explorer, Microsoft-nettleseren som brukes av 90% av verdens nettbrukere, ikke passerer testen i det hele tatt.

Jeg vet like mye om dette som Paris Hilton vet om tyske filosofer, men moralen er uansett klar, selv for de trege av oss: Internet Explorer er noe herk og Firefox eller Opera, som begge er gratis å laste ned, eller Safari som finnes på alle macer, er mye bedre og mer fellesplattformbyggende. Bare det jeg ville si.

Ingen kommentarer: