12 februar 2007

Den verste maten

Et av spørsmålene T fikk under sitt utdrikningslag var "hvilken mat er den vesrte Jostein vet". Da I spurte meg om det, måtte jeg tenke meg om lenge. Vet man sånt? Har man et fast svar på hva som er den verste maten?

Jeg mener, jeg har aldri spist murpuss, men det skulle ikke forundre meg om det smaker verre enn noe annet jeg har spist. Skulle jeg kunne ha svart murpuss? Det er i alle fall ikke et usant svar. Men det er ikke mat, vil man kanskje si, det er ikke noe man vanligvis spiser. OK, så da sier jeg larver. Det finnes mennesker som synes feite, kravlende larver er gode å steke levende over svak varme og så klemme ut innmaten og slurpe den i seg. Skulle jeg prøvd på det samme, ville jeg helt sikkert ha spydd. Så å kalle slike larver for den verste maten?

Men, sier man, begrens deg til mat som er vanlig i Norge, som spises forholdsvis ofte her, som ikke er spesielt påfallende å gomle i seg her – av den type mat, hva er det verste du vet? Tja. Jeg er veldig lite fan av understekt grandiosa, teller det? Men spiser gjerne passe eller overstekt grandis, så da teller det vel ikke. Eller jeg hater dobbeltpeprede pepperkaker, som i Hakkebakkeskogen, hvor de ikke helt får med seg hvor mye pepper det skal være og tar veldig mye for mye.

Men, sier man, spørsmålet gjelder bare mat som er tilberedt riktig, som er passe stekt og med passe mengder krydder – av den type mat, hva er det verste du vet? Tja. Ikke fan av å gomle rå poteter, for eksempel. En kan gå, tre er umulig. Men poteter som sådan fungerer helt topp i moussaka eller i det minste med en slags saus. Poteter er ikke dte verste jeg vet, men rå poteter uten tilbehør kanskje skal kunne være det? Men de er ikke passe stekt da, så de gjelder ikke. Hva med McDonald's-mat? Men de ødelegger kjøttet ved å blande det ut og tilsette smak og fette det opp og renske ut alt av opprinnelighet, så da er det igjen bare tilberedningen. Kjøtt er jeg langt fra fremmed for å spise.

Men hva er da den verste maten? Jeg har ikke noe fast svar. Kan ikke huske jeg har hatt det noengang. Som liten, kanskje, men da bare for en dag eller uke, mens det var nettopp den maten som ble spist hjemme. Neste uke var det kanskje noe enda verre, og så noe enda verre igjen, og så noe annet, og så det samme som første uke, slik at det aldri var én rett som var verst over tid. Spørsmålet interesserte meg heller ikke noe særlig. Den verste maten jeg vet? Den beste er den jeg har mest lyst på i øyeblikket. Den verste er den jeg har minst lyst på, den som gir meg brekninger og emmen, uggen, ekkel smak i munnen.

Men hvorfor skal man bry hjernen sin med sånt som gir en brekninger? La oss bare si at den verste maten jeg vet er spinat, så er man ferdig med det. Jeg har hørt det skal være en hatfavoritt. (Og at jeg gjerne spiser salat i de forskjelligste retter endrer ingenting på det.)

Ingen kommentarer: