16 februar 2007

Tenk på et tall

Etter suksessen med Dagens Næringsliv har jeg nå begynt å abonnere på Dagsavisen i samme type abonenment: gratis i noen uker og deretter ingenting. Dvs, egentlig er det T som sendte sms og fikk avisa på døra, men jeg så den samme reklamen på T-banen og hadde tenkt på det samme mange ganger da avisa plutselig lå der en vakker morgen. Så det er like mye mitt.

På den ene siden er Dagsavisen bedre enn DN: man slipper børssidene, bissnisstenkningen, menn i dress som smiler sleskt og skryter av at de tjente tre millioner i forrige uke. På den annen side har Dagsavisen lottoguide.

En lottoguide er en sjelden (ingen treff på norsk i google) og lavpannet ting. Da lotto kom til Norge i 1986, hadde Dagbladet en helside med lottotallenes historie: hvor mange ganger de hadde blitt trukket ut siden starten, hvilke tall som var i form, hvor lenge siden sist de ble trukket ut osv. De hadde til og med en lotto-ekspert som satte opp en lottorekke basert på denne statistikken. Så vidt jeg vet, gikk den aldri inn med sju rette, noe som kanskje er like greit, for da hadde det vært så mange som hadde delt førstepremien at de hadde fått småsmuler.

Dagbladet gikk fort vekk fra denne dustete helsiden. Men i dag, fredag 16. februar 2007, slår jeg opp på sportsresultatsiden til Dagsavisen og hva skuer mine lyseblå? En lottoguide.

Nå har de riktignok bare ren statistikk, ikke en lottoeksperts rekke som Dagbladet hadde. Men det er mye spennende å lese ut av statistikken også.



For eksempel det faktum at det er hele 18 uker side 22 var med i trekningen, og 13 uker siden 2 var med, og at ingen andre er over 10. Dette betyr at 2 og 22 er store favoritter neste trekning. På den annen side er også 2, sammen med 4, de som har blitt klart minst trukket ut av Fortuna, den maskinen Norsk tipping har brukt siden uke 3 i 2004. Betyr dette at de har et dårlig forhold til hverandre? At 2 har en mikroskopisk vektfeil slik at Foruna hopper over den kula?

I den andre enden av skalaen er 1, 9, 12 og 15: disse er de eneste spm har blitt trukket ut mer enn 40 ganger på Foruna, og det er henholdsvis 0, 2, 0 og 1 uke siden de var med sist. Så dette er tydeligvis yndlingstallene.

På den annen side er det ingen tall som har vært tilleggstall like sjelden som 9. Jeg er forvirret.


Kanskje den mest avslørende statistikken er TOTALT siden lottostarten. Da jeg og bror spilte amerikaner med opphavet for noen år siden, spilte til vi fikk poengskåre på flere tusen (52 er for pingler), nevnte pappa alltid at det jevner seg ut i lengden. I begynnelsen av kortkula hadde G kanskje halvparten så mange poeng som meg, men etter hundre kuler var forskjellen bare på noen få prosent. Uansett hvor elendig han egentlig spilte. Det er det samme med lottokulene: de siste ti ukene viser kjempeforskjeller, fra 0 til 5 ganger har de forskjellige kulene vært med. Totalt, derimot, går de fra 209 til 263. Og denne forskjellen kommer bare til å bli mindre etter hvert som årene går. Om femten år vil total-kolonnen være enda mer åpenbart meningsløs enn den er nå.

Men kommer Dagsavisen til å slutte å ha en lottoguide av den grunn? Neppe. Idioter finnes det mer enn nok av, og mange av dem er idiotiske nok til å kjøpe aviser som har lottoguider.

Det er ikke umulig jeg prøver å finne andre arenaer for mitt idioti enn å lese Dagsavisen på fredager i framtiden...

Ingen kommentarer: