07 januar 2007

Dagens Næringsliv-tanker

Jeg har begynt å abonnere på Dagens Næringsliv. Men bare fordi jeg ble oppringt av en mann som sa jeg kunne få det gratis i tre uker, det har aldri vært i mine tanker å betale for en næringslivsavis. Etter to dager viser det seg at min frykt for avisas bisniss-idioti ikke akkurat var overdrevet.

Det første nummeret jeg fikk hadde en stor artikkel om leketøysbransjen. 29. november hadde NTB en artikkel på dn.no basert på en DN-sak (forvirrende, det der) om at leketøysbransjen prøver å selge ut leker som pga giftinnhold blir forbudt fra nyttår. Bransjen får pepper og er skurken, noe som er helt på sin plass. Men i saken etter nyttår er det en oppsummeringssak om hvordan de faktisk klarte å bli kvitt sine leker, at det ikke er noen giftige leker igjen på lager, og at de er glad de fikk det til. I denne saken fremstår leketøysbutikkene nærmest som helter som har klart å tjene penger trass i at byråkratiet (i dette tilfellet EU) har prøvd å stikke kjepper i hjulene på dem. Hva som kan skje med barna nevnes ikke, barna nevnes ikke i det hele tatt, men blåser i menneskelige konsekvenser så lenge man tjener penger.

Men det var kanskje bare en uerfarens journalists blemme at vinklingen ble som den ble. DN (eller NTB) hadde tross alt en litt annen vinkling før jul. Men dagen etter var det en annen sak som begikk samme blemme. Det var en artikkel om klimaendringer og hvordan været påvirket børsen. Og bare det. Alt artikkelen fokuserte på, var hvordan det varme været ville gjøre det tyngre for enkelte bransjer og lettere for andre, hvordan oljeprisen ville påvirkes, hvordan den norske børsen og dermed dine sparepenger ville påvirkes. Ikke ett ord om at børsen, forbruket, det kapitalistiske kappløpet er det som ødelegger klimaet. Ikke ett ord om hva som kan stoppe endringene, ikke ett selvransakende ord, ikke én tanke for leseren bortsett fra hva skjer med DINE sparepenger. Finansverdens svar på Dagbaldets DU-forsider.

DN er bare børs: seksjonene heter førbørs, børs og etterbørs. Det er kanskje naivt av meg å forvente enslags sosial samvittighet eller tanker bortenfor profitt da. Kanskje naivt å reagere på at den største saken over flere dager er hva som skjer med kringkastingsavgiften. DN er en sekterisk ideologiavis på samme måte som Esperanto-nytt, Putsj (Natur og Ungdoms blad), Menighetsbladet. De er bisniss-idoter på samme måte som andre kan være fysikk-idioter eller fotball-idioter. Greit nok. Jeg burde ikke forvente mer.

Men jeg kan ikke fri meg fra tanken at det er skremmende om DN skal være avisa for Norges mektigste og rikeste. Om DN sier det som tenkes ved store bord og i store saler. Det er skremmende om det er sånn jeg må tenke for å lykkes i verden...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg kjøpte Dagens Næringsliv (DN) i går. Tenk om jeg samtidig også kunne kjøpt tiden jeg trengte til å lese avisa ferdig. Tid kan gjøres om til penger. Vanskligere er det å omsette penger til tid. Sitter nå og leser GårsDagens Næringsliv (GDN).

_p_k_