02 januar 2007

Nå også på Internettet

Språkrådet mener det heter Internettet og ikke internett. (Se fx http://www2.blogger.com/img/gl.link.gif for en diskusjon om det.) Visstnok er det fordi det finnes mange internett men bare ett Internett. Eller at dette bare finnes ett internett som derfor må være Internettet. Av en eller annen grunn er jeg dypt uenig i Internettet. For det første er det ikke noe poeng å ha stor forbokstav, for det andre er det ikke vanlig å bruke det i bestemt form. Da jeg fikk korrektur på den reiseboka jeg oversatte, var det konsekvent rettet internett til Internett, og like konsekvent rettet jeg det tilbake. Ikke noen stor Internett-forbokstav i min bok!

Men all skråsikkerhet fordamper når man utsettes for andre argumenter. (Bortsett fra de få gangene hvor argumentene faktisk er enige med det du mente fra begynnelsen av.) Sier man ikke Posten og posten, alt etter hva man mener? Posten (med P) har bestemt seg for å sparke alle sine postbud for at posten skal bedre fram? Og Kongen mener kongen av frimerkesamling er helt konge? Men det er da en forskjell?

Vanligvis sier man ikke Internettet, man sier nett eller nettet. Jeg skal sjekke noe på nettet, fx. "Jeg skal sjekke noe på Internettet" høres ut som en gammel tante som ikke vet mer om hve internett egentlig er enn amerikanske kongressmedlemmer. Det finnes kanskje mange internett i visse fagspråk, men for ikke-fagere er internett synonymt med dette ene nettet. Som kongen er synonymt med Kongen...

OK, jeg vet ikke nok om disse tingene. Bare dette: Internettet er ikke i bruk, nettet derimot, men det høres om mulig enda verre ut med stor forbokstav (Jeg var på Nettet i går..?). Kan man la noen bruke det med stor forbokstav i bestemt form, de som kjenner andre internetter, og så la oss andre bruke det som vanlig fellesnavn, selv om det bare er ett av det? Eller la det være mulig å bruke begge deler, som k/Kongen, p/Posten og j/Jorda? Det strider mot min ryggmargsspråkfølelse at man bare kan skrive Internettet, det er bare det. Og som enhver god nordmann kravler jeg da meg opp på de lingvistiske barrikadene, i full kamp for noe man ikke helt klarer å sette ord på. Ordløst i kamp for de ordene man har...

2 kommentarer:

Anonym sa...

For meg ser ordet Internettet ut som en skrivefeil. Er ikke vant til å se ordet i bestemt form. Det virker støyende besværlig. Språkrådet kommer litt på etterskudd her. Internet i sin opprinnelse var jo et egenavn.

Et annet bomskudd er fornorskningen av service til sørvis. Er det motsatte av sørvis, nordvis? Hehe

_p_k_

Anonym sa...

It all comes together in The Matrix. Eller var det matrixen?

- K