13 november 2006
Antipedagogisk pedagogikk
Hvorfor skal alt man lærer inn med teskjeer? Hvorfor skal man forenkle alt til en ugjenkjennelig grøt? Må man spare de stakkars nybegynnerne for uro over verdens vanskeligheter? Må man for all del unngå å ta motet fra dem? Vil alt som virker vanskelig i første gang aldri kunne læres fordi man aldri vil kunne få lyst til å bruke krefter på å lære det?På den ene side sier de fleste at de "aldri ville ha begynt" på X om de "visste hvor mye det var". Enhver polfarer ville ha holdt seg hjemme om han hadde visst hvor kaldt det er der oppe eller nede, rundt polene, og hvor mye arbeid som måtte til for å overleve der. Små førstesteg er bra om man ikke er innstilt på å gå så langt. Men om man tvertimot vil langt? Om man for eksempel skal lære seg et språk helt godt? Kan ikke tenke meg at det finnAntes noe mer slitsomt da enn stadig å få høre at det er mer, du kan X men Y har du ikke hørt om. Eller Z! Eller Æ, Ø, Å! Pensum i bks-kurset på Blindern er Teach Yourself Croatian. Og det er en brukbar bok, forsåvidt, trass i alle de hjernedøde dialogene man skal gjennom. Men den går meg likevel på nervene fordi den er så fordømrade pedagogisk. Den slår sammen to kasus fordi de er så like likevel: ingen grunn til å gå noe mer i dybden enn man må. Den forklarer lite, bare sier hvordan ting skal være, slik at man får ikke noe forståelse av noe som helst. Den mater leseren med teskjeer men forventer samtidig at disse teskjeene skal tas opp i systemet, at alt man mates med er rene og skjære helsebringende vitaminer. Men et balansert kosthold er viktigere enn en overflod av vitaminer og man blir snart trött på hvordan enkle ting overforklares mens andre ting, de man egentlig må tygge på, slenges med i vitaminkuren i håp om at man ikke begynner å tenke og dermed får det i vrangstrupen.Man burde generelt stole så mye på mennesker, vise dem så mye respekt, at man presenterer et oversiktsbilde før man begynner på detaljene, slik at det er mulig å vite hvor veien går og når den kommer tilbake igjen til utgangspunktet. Man burde ikke mate med teskjeer mennesker som har lært seg å bruke kniv og gaffel på egenhånd.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar