19 november 2006

Er du arbeidsavhengig?

Aftenposten hadde en test i dag for å se om du er i faresonen for å bli arbeidsavhengige. (Og ved siden av, og det eneste som er i nettutgaven, er et intervju med Siri Kalvig. Litt trist at Aftenposten tar en Dagblad' og hjelper DEG med DINE problemer, SLIK BLIR DU EN BEDRE KOLLEGA, SLIK TESTER DU DEG SELV, SLIK SKAL ALT BLI BRA – men når det først stod i AFtenposten, må det være sant, tenkte jeg. Og siden jeg vet at jeg er ifaresonen for de fleste sykdommer og syndromer, antok jeg at jeg kunne være i faresonen for arbeidsavhengighet også. Så etter å ha slappet av litt, og pludret med T om de menneskene vi hjalp å flytte i dag, og lest avisa og spist litt og sløvet litt og surfet målløst rundt på nettet, tok jeg meg sammen og kikket gjennom de 20 spørsmålene. Svarte jeg ja på minst tre av de, kunne jeg "være i ferd med å få et problem med arbeidsavhengighet. Kommer antallet ja opp i mellom 8 og 10, bør varselklokkene definitivt begynne å ringe."

1 Synes du arbeidet er mer spennende enn familien og hva som helst annet? TJA. Spørsmålet er hvordan man definerer mitt "arbeid". De siste pengene jeg tjente, var på å oversette. De tredje siste var på å skrive. De fjerde siste var å være lærer. De neste er å skrive Banneboka, håper jeg. La oss da si at jobben min er å skrive en bannebok, med alt som følger med, og oversette fra tysk/engelsk. Da er svaret på første spørsmål NEI.

2 Er det stunder da du lar jobben "lade batteriene" og stunder da det ikke skjer? Selvfølgelig. Av og til slapper jeg av med å skrive, av og til slapper jeg ikke av med å skrive. Til og med som lærer kan man lade batteriene i en norsktime om elevene er kule nok. JA.

3 Tar du med jobben til sengs? I helgene? På ferie? Ikke akkurat selve banneboka, rent fysisk, alle arkene hadde fylt senga. Men noen ganger har jeg tenkt på hva jeg skal skrive i morgen (eller en ubestemt tid i framtida) både når jeg sovner, på fest eller kamp i helga, og på ferie. Nettopp derfor ferie er bra også: inspirasjon til nye banneord og opplevelse av det fremmede språket man oversetter fra. JA.

4 Er arbeidet den aktiviteten du liker best og snakker mest om? Snakker alltid om ordting, forsåvidt. Og banneboka blir jeg alltid spurt om. Men det hender andre ting enn å sitte foran macen er det morsomme. Liker best... Man må ha en balanse, å bare spise sukker blir langt fra søtt etter hvert, eller oversøtt... Tror svaret her heller mot NEI.

5 Arbeider du mer enn 40 timer per uke? Om det er medregnet tanker på banneord, så JA. Om det bare telles hva man rent fysisk gjør, så nei, ikke for tiden, selv om jeg gjorde det med den forrige oversettelsene. Så igjen en svak NEI.

6 Gjør du dine hobbyer til noe du tjener penger på? Ikke akkurat rik på det foreløpig, men det er planen, ja. Så JA.

7 Tar du det hele og fulle ansvar for utfallet av dine anstrengelser på jobben? Hvem andre skulle jeg klandre for at jeg ikke har skrevet det jeg skulle? Postmannen som bråker i oppgangen? Musene for manglende inspirasjon? Nei, en klar JA.

8 Har familie og venner gitt opp å forvente at du kommer presis? Dessverre. Jeg kommer alltid for tidlig... Så JA.

9 Påtar du deg ekstraarbeid fordi du er bekymret over at jobben ellers ikke vil bli gjort? Delegerer gjerne såfremt det er noe som er delegerbart. Ofte er det ikke det. Da må jeg ta på meg ekstraarbeid fordi jeg er bekymret jobben ellers ikke vil bli gjort. JA.

10 Undervurderer du hvor lang tid en oppgave vil ta, og skynder du deg deretter for å få den ferdig? Aldri. Jeg leverer alltid alt lenge før deadline, helt perfekt. Heller overvurderer jeg hvor mye som må gjøres... Ha ha ha. Vis meg den mann som IKKE undervurderer hvor mye som skal gjøres? Som IKKE skynder seg for å få ting ferdig? Som IKKE bryr seg om deadline fordi han er ferdig før uansett? Pfrtr. JA

11 Synes du det er greit med lange arbeidsdager hvis du elsker det du gjør? Om jeg elsker det jeg gjør, vil jeg gjerne gjøre det mye. Om det betyr at jeg må skrive en hel dag, er det en pris som er verdt å betale. Om T er hjemme, sitter hun tre meter fra meg og leser (akkurat nå Rosens navn... nei forresten, hun sovnet...). Så gjerne skrive banneord en hel dag. JA.

12 Blir du utålmodig med mennesker som prioriterer andre gjøremål høyere enn jobben? Bare hvis disse andre gjøremålene er kjedelige. Men menneskers jobb er ofte enda kjedeligere, så NEI.

13 Er du redd for å miste jobben eller å fremstå som en fiasko hvis du ikke jobber hardt nok? Om jeg ikke får til det jeg vil, så er det jo en fiasko. Miste jobben er alltid en mulighet som frilanser, hvor man mister en jobb og får en ny hele tiden. Og jo, jeg føler jeg skuffer mine gamle elever om jeg ikke får gitt ut banneboka. Så JA.

14 Bekymrer du deg alltid for fremtiden, selv når alt går bra? NEI.

15 Er du energisk og konkurranseorientert på alle områder, også når du leker? Hm. Vil gjerne vinne alltid, men energisk...? Om energibegrepet utvides litt, så er jeg det, jeg er alltid fokusert på spillet og blir sur om jeg taper. Spesielt i mimelek, whui... Men ikke i andre ting. Halvt JA, halvt NEI, vi lander da på NEI.

16 Blir du irritert når folk ber deg slutte å arbeide for å gjøre noe annet? Det spørs hva de vil ha meg til å gjøre. Og om jeg har en deadline snart eller er i siget med banningen, er det bare irriterende med mennesker som ber meg gjøre noe helt annet. Og det er alltid en deadline og jeg er alltid i bannesiget. Så JA.

17 Har dine lange arbeidsdager skadet din familie eller relasjoner som du har? Nja, hadde jeg ikke vært hjemme og oversatt kunne jeg ha gått på byen med folk. Men det er mer andres jobber enn min som hindrer det. Og T har ofte vært med og hjulpet meg med enkeltord og skrivingen. (Vil vel heller ikke beskylde meg for lange arbeidsdager for tiden.) Så NEI.

18 Tenker du på jobben din når du kjører, faller i søvn eller når andre snakker? Da jeg oversatte Thailand-boka var det Thailand opp og i mente i alle disse situasjonene. Nå er det banning. Før var det elevene jeg slet mest med, de teiteste gutta. Så JA.

19 Arbeider eller leser du mens du spiser? Selvfølgelig. Gjort det hele livet. Går med TV også, men når vi nå ikke har tv, går det gjerne i avisene eller i en eller annen bok. Og de ordene jeg leser er jo ord, som er jobben min til tider, så absolutt JA.

20 Tror du mer penger vil løse de andre problemene du har i livet? Nei. Det vil gi mer mer penger og flere ting og mere stress og flrer reiser og større leilighet og penere klær og bedre datamaskin (eller flere datamaskiner) – men ikke løse problemet med min manglende kondis, fx. Så NEI.

12 rene JA og 3 svake NEI. Ouf, jeg har problemer. Jeg må jobbe mindre. Problemet er selvfølgelig at jeg for tiden ikke har noen jobb, bare et håp om å gjøre ferdig banneboka ordentlig, og at det er vanskelig å jobbe mindre. Kanskje det hjelper om jeg slutter å lese avisa mens jeg spiser, om jeg jobber med noe annet enn hobbyen min og dermed misliker jobben mer, og om jeg begynner å overvurdere hvor lang tid ting vil ta... Jess. Og månen er en gul ost med huller i hvor det bør rotter som av og til sender romskip ned til jorda for å erte forvirrede amerikanere.

Ingen kommentarer: