19 november 2006

Kleskode

Hva er anstendig klær? Hvem skal bestemme det? Og hvorfor er det så forbanna viktig med anstendighet? Hva er anstendighet?

Jeg spør på grunn av dette. På Kj skole har rektoren (og min mor), satt grenser for hva slags bekledning ungene skal ha. Og lærerne: hun måtte si fra til en lærer fordi han kledte seg, hva var ordet, utfordrende? Uanstendig? Gutteelever skal ikke sagge, jenteelever skal ikke ha dyp utringing. Neste skritt: skoleuniform. Neste skritt der igjen: uniform. Neste skritt der igjen igjen: militærhuer.

OK, jeg overdriver. "Men klesregler ovenfra gir meg frysninger. Nei, den buksa henger for lant ned, den må du trekke lenger opp." Kleskoder innenfra gruppa er en ting. At alle gutta i skatergjengen går med store, vide, posete bukser er den kodeksen de har kommet fram til, gjerne ut fra hva slags klær deres helter og idoler går med. Det er noe som vokser ut av et fellesskap og som blir en del av fellesskapet. Men at en leder skal beordre sine ansatte til å kneppe blazerjakkene fordi det ikke er pent ellers? At sersjanten skal berdre sine menige å kneppe alle knappene i jakka? At en rektor...?

I militæret ble jeg nesten fysisk syk av kleshysteriet. Lot ikke en anledning gå fra meg til å kneppe og de knappene som skulle være igjen, gå med bereten på feil steder til feil tider. En av de første dagene rev en medmenig av meg bereten og kastet den bortover gulvet. Fordi jeg gikk med den inne. Tenker nå at jeg skulle ha slått ham rett ned. Men ble for overrasket, for skuffet over den frivillige hjernevasken, over hvor lett han innordnet seg – så bare dumt på ham og plukket så opp bereten. Og satte den på hodet igjen.

At en rektor...? Klær er utrolig viktige som sosiale markører. Å nekte en sagger å sagge er å nekte ham en del av hans sosiale identitet. Elever er sammen hele dagen, de lærer seg mye bedre enn lærere å tolke kleskoder. At en voksen lærer da blir forvirret og irritert fordi han ikke skjønner koden? En viss kontroll og en viss respekt skal det være, men fader ta, det er noe som vokser ut av spillet mellom de(n) voksne og de små. Det er samme ting med caps på i timen: hvorfor i svarte er det så uhøflig? Det er en usikkerhetsgreie, alle gutter blir forfjamset og pinlig berørt om noen rapper capsen deres: like opptatt av frisyren som alle jentene. Hvorfor skal det være så viktig for læreren at capsen skal av? Fordi "samfunnet krever det"? Piss. Fordi læreren ikke kan koden.

Hmnei, det er sent og jeg er trøtt. Kommenter, mor, og forklar meg hva du egentlig mener med slike regler. For alle argumenter jeg kommer på til støtte for slike regler, er regler jeg ville ha slått hodet i veggen pågrunn av, hadde jeg vært i den underlegne og beordede posisjonen. Nei, nei, gutt, dette må bli slutt, ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua, glemte du deg rent, det var ikke pent.

2 kommentarer:

Anonym sa...

også du, min sønn Brutus.
Akk. Du lot deg lure av en ivrig journalist som ville lage en sensasjon. Det er ikke snakk om å tvinge skaterne til noe annet enn at buksa skal skjule det meste av bokser'n. Tror du overdriver på linje med noen andre som ikke har spurt meg hva dette egentlig dreier seg om. Nesten alle er strøkne på alle måter, men noen få krangler om å gå halvnakne på skolen. Og siden jeg ikke har noen regel i ordensreglementet om dette, måtte jeg lage det for å beskytte dem fra å eksponere seg for mye og kanskje ødeleggge ryktet sitt. Det er noen signaler man ikke bør sende i arbeidstiden.
Men artig med litt diskusjon, ja.
mor og opphav

Anonym sa...

jeg går selv på kjenn skole, og hva er egentlig grunnen til denne kleskoden? de fleste kler seg jo greit så hvorfor vi ikke får vise "bjørn borg"- logoen på boxern skjønner jeg ikke. ettersom at de fleste elevene kler seg bra(med litt boxer-kant) mener jeg at dette bare er et "PR-stunt" fra din mor, min rektor.