10 november 2006

Kroatisk i søvne

Har kjøpt et språkprogram til dataen/ipoden. Har nå 3,3 timer med gloser lest av en mekanisk, streng, oppgitt kroatinne og en melodramatisk, følelsesfull, fallert skuespillermann fra USA. Sitter og hører på glosene mens jeg jobber med andre ting, eller hører på mens jeg går hjem fra trening eller hvor jeg enn har vært. Ganske nyttig, men må minne meg selv om at irritasjonen over stemmene og lysten til å kaste ipoden i bakken er helt naturlig, til og med et tegn på at jeg begynner å få ordene under huden, dvs å lære dem. Faren er selvfølgelig at jeg begynner å snakke kroatisk som denne dama som har lest inn glosene. Preposisjonene skriker hun, av en eller annen grunn. Kanskje fordi hun er frustrert over at det finnes fire ord på hennes språk som alle oversettes med "to" på amerikansk-engelsk. Og av en mann som sier "to" så kult at man skulle tro han bare gjør det bare for å erte henne. Det irriterer i alle fall meg å høre på alle de drøyt tre timene mens jeg jobber, og enda mer mens jeg dupper av etter mye jobbing. Vanskelig å unngå å drømme vondt eller våkne opp flere ganger fordi man tror noen snakker i rommet. På den annen side hevder enkelte at man lærer best når man sover, men det er mulig man har gått vekk fra det de siste tiårene?

Programmet gjør det også mulig å spille inn sin egen stemme og sammenligne med den kroatiske dama, og så får man poeng etter hvor likt man høres ut. Jeg har funnet ut at det hjelper å legge stemmen opp i falsett...

Ingen kommentarer: