10 september 2006

Dingsebomseri

En av de store nettavisene, jeg tror det er Aftenposten, det er den jeg leser, har de noe som heter dingsefredag, en artikkelserie hvor de tar for seg, eller bare nevner, nye dingser som er kommet i handelen. Halvparten av dingsene har en usb-utgang. I A-magasinet har de samme bakerst, med mer eller mindre bisarre nye dingser som ingen trenger. Uten unntak er min første reaksjon på disse tingene WOW, en sånn vil jeg ha. Og uten unntak kjølner det raskt hen og jeg glemmer det hele, bare en liten dings varer bakerst i hjernen, en nagende, ullen følelse av at det er noe jeg vil ha, uten at jeg lenger husker hva. Og alltid er det en dings man lengter etter helt foran i hodet. En stund var det en skannepenn, en sånn håndholdt skanner som kan les inn trykt tekst til en pc og gjøre den til tekst der, eller også oversette den innskannede teksten til et annet språk via den installerte ordboka. Fikk den pennen av T. Brukte den noen uker på å skanne inn norske kjendisers dødmåter fra Norsk biografisk leksikon. Nå har Ts bror den i Trondheim og bruker den som ordbok siden han ikke gidder å slå opp i ordbok.

Dingsen nå er en Garmin Forerunner, selvfølgelig den siste versjonen, 305. Det er en stoppeklokke med GPS og pulsmåler, spesielt egnet for løpere. Om man setter den på i begynnelsen av løpet, finner den opptil 12 satelitter og beregner ut fra det klokkas posisjon, og fortsetter med det hele løpet. Etterpå kan du legge det over på pcen og få grafer over hastighet, puls, distanse, til og med høydeforskjeller underveis. WOW, sier jeg da i hodet mitt. Tenk å kunne vite nøyaktig hvor godt du har trent, hvor langt, hvor god form du er i. Tenk å automatisk få alt sammen, til og med dine personlige rekorder på 5 km osv. Tenk å kunne legge alt på nettet, også automatisk, og på den måten tvinges til å trene mer. Tenk, tenk. WOW.

Om noen uker er det kanskje en annen dingseboms. Men trolig ikke før jeg har fått meg en Garmin Frontrunner 305 på en eller annen måte. 3000 kroner. Vinne i et eller annet slags lotto først.

Ingen kommentarer: