28 september 2006

Fleinsopprus

Ville bare dele en liten Aftenposten-notis til, denne gang sakset fra Romerikes blad. På Eidsvoll kirkegård vokser det fleinsopp, og ungdom kommer helt fra Bærum for å trøfle opp disse russoppene. En ungdom sier: "Prisen er én krone for en sopp. En brukerdose er rundt 50 sopp."

Så om du ser meg komme på neste fest med to jordete bæreposer, er det ikke fordi jeg har blitt gal; eller, posene, dvs innholdet i posene, er ikke et resultat av min galskap, men årsaken til den forbigående galskapen vi kaller rus. Og om jeg tar små brune soppstengler opp av posen og knasker det mens andre bælmer øl eller gumler popkorn, bli ikke redd og forbarme deg ikke over meg. Jeg vet hva jeg gjør. Jeg har jobbet hardt for det. Blant gamle enker har jeg krabbet i flere timer, blitt jaget av klokkeren og blitt uthyttet av presten. Grønske på knærne har jeg og. Om du ser meg drømme vonde rusdrømmer mens jeg spiser soppen, er det naturlig, den vokser best i viglset jord og det sies at av ti sopper er det én som er erobret av et gjenferd fra en av gravene under, to som er full av tårer fra pårørende, tre som har blitt tråkket ned av gartneren og fire som er hele, gode og gir deg en rus som er halvparten så god som innsatsen. Det positive er at jeg føler meg som en ordentlig narkoman...

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du noen konkrete tips til meg om hvor jeg kan finne fleinsopp? Hvor som helst, egentlig, i Bærum-området?

Jeg var på Eidsvoll kirkegård i september og fant null sopp. Er det for sent nå, er soppsesongen over? Gresset var jo nyklipt og på kantene av kirkegården var det heller ikke noe, but then again så var det masse løv...