24 september 2006

Statistikkhue

Akkurat nå legger jeg siste hånd på det store Universitas-verket: jeg har gått gjennom alle årgangene (holder på med 2005) og skrevet opp hvem som har skrevet hvor mye i hvert nr, i hvert år, til sammen. Jeg vet hvem som har skrevet mest gjennom tidene, og jeg vet at jeg ikke har skrevet så mye som jeg hadde håpet.
Last.fm følger jeg nøye med på hvilken musikk jeg hører på, og om noen skipper en sang før den er ferdigspilt på min iTunes blir jeg til tider irritert, da logges den jo ikke i statistikken. Jeg har logget meg inn på diverse treninbsnettsteder for å logge antall rodde kilometer, antall løpte kilometer, antall timer trent, men ønsker meg nå som skrevet før en Garmin Forerunner 305 for å få enda flere statistikker og alt på egen maskin.
Jeg har skrevet statistikk for mine basketkamper og førte alt sirlig inn i en kladdebok. Jeg leste NBA-statistikk for fornøyelse, og gjør det delvis fremdeles.
Jeg har googlet norske stavemåter av utenlandske ord (tøtsj, skvåsj, bægg osv) og laget en stor statistikk over hvilke ordformer som forekom oftest. Begynte også å skrive en artikkel for Språknytt, men den falt sammen igjen, det var jo arbeid.
Da jeg var liten tok jeg og Geir alle bilene vi hadde, klistret små nummerlapper på dem og slapp dem utfor en planke som vi satte opp i stua. Konkurranse for å se hvem som kom lengst, på sammer måte som vi tok all legoen vi hadde og hadde konkurranse mellom de forskjellige fargene. Hvit vant hver gang.
Det hender jeg ønsker meg en pulsmåler for å telle alle pulslsg hele døgnet, laste dem ned på en internettside og la hele verden se alle mine slag, komplett med grafer og rekorddager begge veier...

Det hender hele dager fylles av utellelige ting. Enkelthendelser. Opplevelser. Men jeg vet ikke hvor mange de er, eller hvor ofte de kommer.

Ingen kommentarer: