11 september 2006

Hårtørkteknikker

En gang ropte en venn av meg, helt ut av det blå, i ren og skjær og tydeligvis lenge oppspart undring: Har du sett det, menn tørker håret først når de går ut av dusjen! (Hun var ingen mann, nei.) Ja, tenktre jeg, men sa ikke noe, er det ikke det alle gjør? Jeg tørker alltid håret først, rister det om det er langt nok til det, ruffler det med håndkle, får det så tørt som mulig før jeg engang vurderer å gå videre til skuldrene. I motsatt fall ville jo vann fra håret dryppe ned på de samme skuldrene og gjøre den alt utførte tørkingen til noe nesten overflødig, siden den må gjøres på nytt. Dessuten får da håret lengre tid på å tørke helt slik at det ikke blir til is om jeg skal ut i vinterkulda, eller blir deformert om jeg dusjer før jeg legger hodet på puta. Hvorfor skulle jeg ikke tørke håret først? Og likevel var denne vennen paff og undrende over denne mannlige skikken. Og når jeg tenker meg om, ja, T kommer alltid ut fra badet med håndkle rundt håret. Men betyr da det at hun ikke tørker det før til slutt? (Notat til selv: spør henne.) Og kvinner med kort hår, eller menn med langt, hvordan gjør de det? Er det en kjønnsting, genetisk innebygget hårtørkningsrekkefølge, eller en sosiologisk ting, europeiske kvinner tørker håret til sist siden madam Pompadour gjorde det, skikken har spredd seg fra det franske hoffet som skarre-r har gjort det – eller er det tvertimot en praktisk årsak bak? Men jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor det skulle være bedre å bruke kvinnerekkefølgen på hårtørking?

Kanskje det er et spørsmål i samme kategori som et jeg hørte som liten og aldri har kunnet glemme: bruker menn sjampo på skjegget? Hm... Selv som mann med skjegg nå skjønner jeg hvorfor de mennene jeg hørte om for lenge siden humret og ikke svarte direkte...

Ingen kommentarer: